Cíl:
–
Děti si mají uvědomit, že hřích je svobodné rozhodnutí člověka proti
Bohu.
–
Děti si mají uvědomit, že hřích má své důsledky, které člověk
nemůže změnit (zvrátit) vlastními silami.
–
Děti se mají učit vidět důsledky hříchu v dnešním světě.
UČEBNICE
JEŽÍŠ JE S NÁMI – str. 12 – 13
1. Navázání
na předchozí katecheze
Z výstřižků
časopisů, popř. z přílohy této katecheze utvoříme
„koláž
stvoření“. Děti (mladší sourozenci) mohou koláž dotvořit kresbou
člověka (Adama a Evy). Můžeme podpořit i ilustracemi z dětské
ilustrované Bible.
Na
lístky napíšeme „hodnoty“, které Bůh dává člověku při stvoření
jako dar.
Jaký
byl člověk při stvoření, když vyšel z Boží ruky? (Není důležité,
jestli hesla píšeme jako vlastnosti – podstatná jména nebo
přívlastky – přídavná jména.)
ZDRAVÍ,
ŠTĚSTÍ, RADOST, DOSTATEK VŠEHO, BEZPEČÍ, NESMRTELNOST, PŘÁTELSTVÍ,
BOŽÍ BLÍZKOST, SCHOPNOST BOHA VIDĚT…
2. Největší
dar člověku
Navážeme
na minulou katechezi a dětem položíme otázku:
Který
největší dar člověk od Boha dostal? (Děti si většinou vzpomenou na
„srdce“ z minulé katecheze a většinou jmenují lásku.) Srdce z minulé
katecheze můžeme doložit ke koláži nebo si malí umělci vystřihnou
nové.
Největší
dar pro člověka je, že ho BŮH STVOŘIL Z LÁSKY, MÁ HO RÁD, CHCE PRO NĚJ
JEN TO NEJLEPŠÍ a ČLOVĚK TAK MŮŽE MÍT RÁD DRUHÉ.
3. Nad
biblickým úryvkem – PRVNÍ HŘÍCH
Příběh
prvního hříchu najdeme v ilustrované Bibli. Nejprve děti necháme
příběh převyprávět vlastními slovy. Protože je ale velmi důležitý
rozhovor hada s Evou, přečteme ho dětem téměř v plném biblickém
znění.
Nejzchytralejší
ze vší polní zvěře, kterou Hospodin Bůh učinil, byl had.
Řekl
ženě: „Jakže, Bůh vám zakázal jíst ze všech stromů
v zahradě?“
Žena
hadovi odpověděla: „Plody ze stromů v zahradě jíst smíme. Jen
o plodech ze stromu uprostřed zahrady Bůh řekl: „Nejezte z něho, abyste
nezemřeli.“.
Had
ženu ujišťoval: „Ne, nepropadnete smrti. Bůh totiž ví, že když sníte
ovoce z toho stromu, tak se vám otevřou oči a budete jako Bůh.
Žena
viděla, že plody jsou dobré k jídlu, lákavé na pohled, slibující
vševědoucnost.
Vzala
tedy z jeho plodů, jedla a dala také svému muži.
Gn 3,
1 – 6 (zkráceno)
V čem
spočívá ďáblova lest? O co mu jde?
ĎÁBEL
CHCE VZÍT ČLOVĚKU TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁ – (viz výše). Chce, aby
přestal věřit, že ho Bůh má opravdu rád a myslí to s ním dobře.
Najdou
děti větu, kde se ďábel snaží Evu lží přesvědčit, že Bůh vlastně
není dobrý, že jim zbytečně zakazuje něco, co je pro ně
„dobré“?
„Ne, nepropadnete smrti. Bůh totiž ví, že když sníte
ovoce z toho stromu, tak se vám otevřou oči a budete jako Bůh.“
4. Důsledky
hříchu…
Co se
stalo po prvním hříchu? Jaké byly jeho důsledky?
Na
svět se dostalo zlo.
Děti
už znají z českého jazyka slova nadřazená a podřazená. Dáme jim
několik bílých lístečků (stejných jako na začátku katecheze, když jsme
psali Boží dary pro člověka při stvoření).
Jaká
by byla slova podřazená ke slovu „ZLO“?
STRACH,
STRACH Z BOHA, NEMOC, SMRT, VÁLKA, NENÁVIST, LEŽ, NEPŘÁTELSTVÍ, NOUZE,
BÍDA, NEODPUŠTĚNÍ, SOBECTVÍ, LAKOMSTVÍ…
Jednotlivá
hesla napíšeme na lístečky.
Do
srdce se vkrádá strach z Boha, protože člověk nevěří, že je
dobrý.
V srdci
se objevuje místo „BŮH“ slovo „JÁ“. (Já rozhoduji o tom, co je
dobré a co je zlé.)
Na
konci lístky smícháme. Tak vypadá dnešní svět, obklopuje nás dobro
i zlo. Bohu už nemůžeme být blízko jako první lidé. Špatně se nám
mnohdy rozhoduje, protože ďábel člověku lže a zlo se mnohdy tváří jako
dobro pro člověka.
Lístky
otočíme všechny bílou stranou nahoru. Co je teď dobro a co je zlo?
Př.
cigareta – může být lákavá, chutná…(Tváří se jako dobro pro
člověka) Ale už víme, že kouření zdraví škodí a může člověka
zničit. Podobně i alkohol… Jak se mám rozhodovat? Podle čeho?
Bůh
nás nenechává napospas v tomto zmatku, ale ihned plánuje záchranu
člověka!!!
Přesto,
že stále žijeme obklopeni dobrem i zlem, víme, že JEŽÍŠ ZLO JEDNOU
PROVŽDY PŘEMOHL, ABY NEMĚLO NAD ČLOVĚKEM NEOMEZENOU MOC.
5. Prezentace
HŘÍCH V DNEŠNÍM SVĚTĚ - ke stažení na konci stránky
6. Společná
modlitba – v modlitbě můžete vyjádřit lítost nad hříchem (i ve
vaší rodině) a poděkovat za Ježíšovu oběť záchrany.
7. Děti
se často v náboženství ptají, proč hřích Bůh Adamovi a Evě neodpustil
hned, proč je z ráje vyhnal? Je zřejmé, že v tu chvíli (logicky) do Boha
promítají lidské vlastnosti. Jinými slovy: „Bůh se naštval, tak Adama a
Evu vyhodil, protože to tak dobře vymyslel a oni mu to zkazili.“ V jistém ohledu
je toto dětské uvažování úsměvné, ovšem takto mnohdy uvažuje každý
z nás. Promítáme do Boha lidské vlastnosti a tvoříme si tak Jeho
karikaturu, kterou bohužel často předáváme dál. Pro ilustraci stačí
vzpomenout na onu větu: No počkej, Pán Bůh to vidí, on tě potrestá!!!“
Věta, která nemá s Božím uvažováním vůbec nic společného. Abychom
v katechezi podpořili vědomí milosrdného Boha, který člověka ihned po
hříchu hledá, plánuje jeho záchranu, kterou mu slibuje už v rajské
zahradě (srv. Gn 3, 15), je možné zamyslet se nad „Božím slovníkem“.
Uvádím věty, které Bůh určitě nemá ve svém slovníku. Podle toho, jak
nám Bible Boha představuje, by takovou větu nikdy neřekl. Dokázali byste
vymyslet, co by Bůh naopak místo takové věty vyslovil?
Co Bůh nemá ve svém slovníku….
|
Co by řekl Bůh?
|
Nemám na Tebe čas…
|
|
To, co říkáš, mě nezajímá…
|
|
Teď jsi mě naštval. To si budu pamatovat…
|
|
Jdi pryč! Nemám na Tebe náladu…
|
|
Pořád nejsi dost dobrý, musíš se víc snažit.
|
|
Už nemám trpělivost čekat, až se ti to podaří a konečně všechno
pochopíš.
|
|
Běda, jak zjistím, že se ti to zase nepovedlo.
|
|