Děti mohou v textu opět najít známé formulace, které objevily jako
jakýsi „refrén“ ve zprávě o stvoření.
(„Bůh řekl“, „A stalo se tak“, „Bůh viděl, že je to VELMI
dobré“)
3. Člověk jako Boží
obraz
Pokud je člověk Boží obraz, jak to chápeme dnes, tak by Bůh měl do
člověka „překopírovat“ svoje vlastnosti, aby se v něm odrážely jako
v zrcadle.
Ale tak se to nestalo. Podívejte se, jaké vlastnosti jste Bohu
„připsali“ na začátku katecheze. Tyto vlastnosti člověk rozhodně
nemá. Bůh tedy „člověka jako svůj obraz“ chápe trochu jinak…
Znovu se podívejte na všechny vlastnosti, které jste Bohu připsali a
nejlépe úplně pomalu prolistujte v obrázkové Bibli evangelium – tedy
Ježíšův příběh. Ježíš nám ukazuje nejpřesněji a nejvýstižněji,
jaký je Bůh. Která vlastnost je pro Boha nejvýstižnější? Dal by se Bůh
vystihnout jedním slovem? Které by to bylo?
„BŮH JE LÁSKA.“ (srv. 1J 4,8)
Bůh dává do srdce člověku schopnost mít druhé rád a nechat se od
druhých mít rád. Svou nejpodstatnější vlastnost!!!
Zjistíme, že spousta Božích vlastností je vlastně zabalená láska,
zkrátka v mnoha Božích vlastnostech je láska přimíchaná.
4. Výtvarná práce – je třeba
použít barvy nebo pastely, které je možné míchat
(tempery,
vodovky, akvarelové pastelky…)
Na papír namalujeme červené srdce.
Snažíme se vytvářet další odstíny, ale!!! musí obsahovat červenou. Jinak řečeno, děti mohou červenou
smíchat s jakoukoliv jinou barvou (barvami), aby vznikaly nové odstíny. Každý odstín
zakreslíme jako paprsek kolem srdce…
Které vlastnosti má Bůh a dají se
odvodit od lásky?
Jak se chová člověk, když má
druhého rád?(Jaký je člověk, když má druhého rád?)
Do jednotlivých odstínů můžeme vpisovat, jaký je Bůh, když miluje a
jaký může být člověk, když má druhého rád?
(Je možné, že děti některým pojmům úplně nerozumí. Je dobré
objasnit na mezilidských vztazích.)
- MILOSRDENSTVÍ ( Lk 6, 36)
- VLÍDNOST
- LASKAVOST
- SOUCIT
- VĚRNOST (Ž 31, 6; Ž 115,1)
- ŠTĚDROST
- DOBROTA (Ž 86, 5)
- SLITOVÁNÍ (Ž 25, 6)
- POMOC (Ž 40, 18)
- ODPUŠTĚNÍ (Ž 130, 4)
- SPRAVEDLNOST (Ž 31, 2)
- DŮVĚRA – Koho mám rád, tomu důvěřuji
- PRAVDA – Koho mám rád, tomu nelžu (J 14, 6)
- POKOJ – Pokud mám druhé rád, nejsem s nikým v hněvu, cítím
pokoj. (J 14, 27)
- RADOST – J 15, 11
- OBĚTAVOST
…(Můžete vymyslet 1000 dalších odstínů a vlastností, to je jen můj
návrh. )

5. SVOBODA – MOŽNOST SVOBODNĚ SE
ROZHODOVAT jako nutná podmínka
k lásce
Aby člověk mohl mít rád opravdově, musí se k tomu sám rozhodnout.
Láska nejde poručit. Proto také Bůh dává člověku další Božskou
vlastnost – SVOBODU. I když riskuje, že jí člověk zneužije a ze
svého rozhodnutí se obrátí proti Bohu. PROČ?
- Protože by bez svobody Bůh připomínal
loutkovodiče a člověk loutku.
Vyzkoušejte si doma malou hereckou etudu.
Dítě hraje loutku, rodič nebo starší sourozenec loutkovodiče.
Dítěte vedete jako loutku marionetu. Vůbec dítěti nesdělíte, co s ním
zamýšlíte dělat a vykonáte jednoduchý úkon – nakreslíte obrázek
(aniž by dítě tušilo, co zamýšlíte malovat), napíšete někomu
vzkaz…Nahlas smí říct jen to, co mu pošeptáte do ucha… „Někomu
z rodičů má sdělit, že ho má rád. Dítě tedy pouze opakuje určenou
větu: „Maminko, mám Tě rád(a).“
Jak se dítě cítilo? Jak se cítil loutkovodič? Jak maminku potěšilo
vyznání lásky, když bylo „předepsané – určené“?
Co kdyby dítě samo od sebe mamince nakreslilo obrázek, přineslo ho a samo
ze svého rozhodnutí řeklo: „Maminko, to je pro tebe, já tě mám
rád(a).“? Jak by reagovala maminka tentokrát?
Pokud Bůh stvořil člověka k svému obrazu, nemůže se k němu chovat jako loutkovodič, proto mu dal svobodu, aby se sám rozhodoval mít Boha rád… I když Bůh riskoval, přesto člověku důvěřoval.
Maminka chválí Pepíka, že nikdy neodešel z domu bez dovolení, bez jejího dozoru, protože mu to zakázala. Chce předejít tomu, aby se neztratil, aby se mu venku něco zlého nestalo. Pepík její zákaz opravdu nikdy neporušil. Když maminka odchází z domu, tak totiž zamyká. Pepík tak nemůže rozhodnout, jestli maminku poslechne, ale musí…
6. Modlitba
Každý může před modlitbou nahlas říct, napsat, malí sourozenci
namalovat (když maluje celá rodina, je to super, doporučuji ), co se mi na
mně samotném líbí – tělesné danosti i vlastnosti. Když mě Bůh
vymyslel, řekl: „Je to VELMI dobré!!!“ Právě takhle mě chtěl, nic by
na mě neopravoval!
Dospěláky, kteří budou chvíli bezradní, mohu povzbudit učením
Církve, že každý pokřtěný! dostal od Boha nějaké
charisma. Charisma je dar, který Bůh dává z lásky jako obdarování,
abychom se mu fakt maximálně podobali!!! Tak můžete hledat a
objevovat.
Můžu doporučit i jakousi „hladící techniku“, která je vhodná
zvlášť v rodině. Svoje obdarování i krásné tělesné danosti si
jmenujete navzájem. Pro děti je zvlášť dost nosné a zásadní, když
slyší své rodiče, že u sebe vidí tolik dobrých vlastností a umí za ně
navzájem poděkovat…